PING BUSUK

Rabu, 28 Mac 2012

BILA SUDAH RASA BESAR KEPALA..


Assalammualaikum....
Beberapa hari lepas kecoh se orang pak menteri di pukul oleh 1 kumpulan NGO yang gah memperjuangkan bangsa dia.Kecoh sebab bangsa dia terpinggir dari segi pelajaran..(kononnya)..Inilah jenis kaum yang tak tau berterima kasih, dah di bagi betis nak seluruh badan. Saya bukan lah seorang yang racist sangat,sikit adalah.. tapi saya cukup2 terkilan dengan 1 bangsa yang ada kat negara kita ni...
 Tengok gambar kat bawah ni...




Agak2 ...di mana letak nya sekolah ni? Di mana lagi kalau tidak di negara kita yang tercinta ni lah. Mengapa mereka ni tak nak "belajar-belajarlah memahami dan berterimakasih di mana bumi di pijak di situ langit di junjung" .. 
Susah sangat agak nya...kalau tak nak belajar bahasa melayu, pi balik negara nenek moyang kamu sana.



Walau pun ada sekolah yang prihatin dengan bahasa kebangsaan, tapi berapa lah sangat.
Ni petikan dari rakan blogger yang susah hati nengok keadaan dia orang nie..



Sekadar pandangan saya untuk dilemparkan kepada Kementerian yang berwajib agar dapat memberi garis panduan kepada Sekolah-Sekolah Jenis kebangsaan di Malaysia mengenai pekara seperti diatas. Soal seperti ini diharap Kementerian yang berwajib tidak berkompromi demi mendaulatkan Bahasa Kebangsaan dari peringkat sekolah-sekolah lagi.Tidak kiralah kalau Sekolah Private sekali pun tetap tertakluk peraturan-peraturan dibawah kementerian Pelajaran.

Aku sokong ayat-ayat dari PAPAGOMO dibawah ini:
Gomo sebenarnya tidak kesah Dong Zong dari kaum Cina memukul Wee Ka Siong Ketua Pemuda MCA yang juga dari kaum Cina. Kalau depa nak berbunuh sekali pun Gomo tidak heran kerana pada Gomo Cina lawan Cina pi MAMPOS lah sama depa. Cuma apa yang Gomo fikirkan ialah sikap Dong Zong yang tidak menghargai apa yang kepimpinan MCA buat selama ini sejak sebelum Merdeka sehinggalah sekarang.
 
saya memang lah setuju sesangat dengan kata2 wak papagomo ni. Nampak sangat kementerian kita ni begitu takut untuk bertindak terhadap bangsa yang 1 ni, nanti boleh bergegar 1 malaysia ni di buat nya. Macam kes pukul di KFC dan anak cina yang jatuh motor lepas rempuh sekatan polis tu, maka menyalak2 lah mereka2 ni macam kena sawan babi. ( mood marah ni )
 Lencana di atas ni nampak lah macam kat Malaysia sikit, 



TAPI,Yang ni pula, lebih sesuai di guna kan di negara china sana. pi lah hantar anak2 korang ker sana.

Jikalau di Pintu masuk tanah perkuburan dan tokong-tokong kita boleh terima lagi  pasal keagamaan, tetapi ini kat sekolah-sekolah! Pekara ini bukan persoalan racist,akan tetapi soal Sekolah itu berada di Malaysia dan seharusnya menggunakan perinsip mencintai dan menghormati bahasa kebangsaan sebagai bahasa rasmi Malaysia. 

 
PSSST! DI PERINGKAT SEKOLAH LAGI PUN DAH RACIST .SEPATUTNYA DIPERINGKAT SEKOLAH LAGILAH KERAJAAN PERLU MEMUPUK BAHASA KEBANGSAAN                                                       
sumber;

Tiada ulasan:

Catat Ulasan