PING BUSUK

Selasa, 20 Mac 2012

JANGAN SAMPAI AKU RACUN MATI ANJING KORANG... TUUUIIIII...


   Semalam, adik Dhiya Qairina 7 tahun, nyaris maut di baham anjing, Minggu lepas Lee Boon Chen,44 cedera di payudara kirinya di gigit anjing. Tahun lepas se orang warga Ireland mati di baham anjing. dan banyak lagi kes anjing mengigit manusia kerana kelalaian pihak yang berkenaan yang membiar kan anjing-anjing mereka berkeliaran sesuka hati dia.
 APA TINDAKAN PIHAK BERKUASA.....apa kah sampai ada yang mati lagi baru hendak bertindak.Lihat gambar di bawah ni..










  Mereka2 yang bela anjing ni patut di kena kan bayaran yang tinggi. sebab anjing ni dah tentu nya suka buat bising. menyalak2 tak kira masa. bila terlepas pulak akan menakut kan orang ramai. nasib tak baik, kena gigit, bertambah ngeri bila ada yang maut di baham nya. sudah tentu menakut kan orang lain. kenapa mereka2 ni tak pernah terfikir tentang risiko ini. perkara macam ni sepatut nya tidak di boleh kan dalam masyarakat majmuk. kes di atas..anak melayu yang kena. cuba anak cina yang kena gigit oleh anjing orang melayu...MENYALAK  laa bangsa dia.. bergegar satu malaysia nie. Nasib baik lah melayu memang tidak di boleh kan untuk membela anjing ni. HARAM. Kalau dah sampai mati..macam di bawah nie,baru nak menyesal.




  Kes ini berlaku pada tahun 2008. se orang anak kecil mati di baham anjing. Tempat dan lokasi kejadian..RAHSIA.
Oleh itu wahai pembela2 anjing sekelian. jangan sampai kami racun kan anjing-anjing anda. kami lebih sayang kan anak2 kami. jadi kan lah persekitaran kita selamat dari  kelompok manusia2 ini. mereka hanya penting kan diri sendiri saja.Mari kita buat kempen..TAK DI BENAR KAN BELA ANJING.. ada brannnn... kerrr.....
( mood; marah dan benci yang amat pada pembela anjing)

15 ulasan:

  1. Memelihara/memegang anjing bagi org Islam tidak haram jika bertujuan utk menjaga keamahan rumah, tanaman & utk tujuan berburu. Malangnya pemikiran jumud masyarakat Melayu ditambah dgn rasa benci terhadap haiwan ini membuatkan anjing menjadi mangsa. Alasan HARAM itu yg membuatkan org Melayu anti anjing, padahal anjing hanya haram dimakan. bukan haram disentuh atau dipelihara utk tujuan yg dinyatakan di atas. Ia najis berat yg boleh disucikan & tidak berdosa melainkan kita sengaja tidak menyamak/menyucikan balik tmpt2 yg disentuh ketika dlm keadaan basah/dijilat anjing.
    Ironinya, masyarakat Melayu memandang anjing sbg satu makhluk yg hina & HARAM, akan tetapi hal2 lain yg terang2an HARAM seperti membuka aurat, berzina, menyentuh sesama bukan mahram, mengambil rasuah dlm apa jua bentuk, riba, meminum arak & sebagainya tdk pula menjadi isu HARAM. Melayu...Melayu...
    Walaupun kita berpegang pada Mahhab Syafie. tetapi tidak semua perkara kita hanya berpegang pada mazhab tersebut. Tidak terkeluar dari Islam andai kata anda mengikuti ajaran mazhab yg lagi 3 itu utk sesetengah keadaan. Masih dlm lingkungan ahli sunnah wal jamaah.
    Sesungguhnya walaupun sifat anjing itu ganas, tetapi bukan semua begitu jika tidak di'provoke'. Anjing juga pernah dipelihara oleh sahabat2 Rasulullah SAW spt Abu Hurairah, `Adi Bin Hatim, Abu Tsa`labah Al-Khasyni dan lain-lain. Malah Rasulullah SAW sendiri pernah meminta sahabatnya melindungi seekor ibu anjing yg sedang menyusu kerana takut dirempuh oleh rombongan Islam yg ramai. Tidak ada alasan utk kita membenci/menghina anjing hanya kerana sebilangan sahaja yg membuat onar, tapi semua anjing termasuk yg tdk mengganas turut menjadi mangsa. Adakah anda akan membunuh semua org dari sesuatu bangsa hanya kerana segelintir sahaja yg membuat onar? Tentu tidak bukan? Ada di antara anjing2 jalanan yg hanya menumpang hidup di bumi ALLAH utk mencari mkn & please bear in mind, bumi ini ALLAH tidak cipta utk manusia sahaja. Malangnya ramai di antara masyarakat kita yg berfikiran jumud & tidak mempunyai sifat ihsan, di mana haiwan yg tdk mengganas & tdk memudaratkan turut menjadi mangsa racun/dera manusia yg zalim. Benar, anjing yg mengganas/memudaratkan boleh dibunuh tapi dgn cara yg perperikemanusiaan, bukan diracun, dipukul, diseksa. Tidak jatuh miskin jika anda memberi sedikit makanan/sisa makanan kpd anjing yg lapar & tentu saja anda akan mendapat ganjaran dari ALLAH. Anjing kdg2 menjadi ganas kerana di'provoke', terlalu lapar, atau diancam. Sila rujuk ulama' & pakar agama utk lebih penjelasan. Jgn terikut-ikut nafsu tanpa menggunakan akal yg diberi ALLAH dlm melakukan sesuatu. Wallahualam.

    BalasPadam
  2. Perlu diingatkan juga, berdosa besar jika kita mendera haiwan, apatah lg membunuhnya. Jangan sesekali bertindak zalim, menafikan pergerakkan & kehidupannya di bumi ALLAH. Bala bencana & kerosakkan di bumi berpunca dari tangan manusia sendiri, bukan haiwan atau makhluk lain. Jika anjing mengganas & melakukan kerosakkan, tanya diri kita sendiri, apa yg telah kita & masyarakat kita lakukan terhadap makhluk itu sehingga dia mengganas.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sebenar nya kita x benci kan si anjing tu wahai cik hani... Kami marah kan sikap sambil lewa si pembela anjing, tgk.. Sampai ada nyawa yg melayang... Mungkin belum kena pada batang idung cik hani lagi.. Sbb tu cik hani langsung x der rasa bsalah kepada anak2 yg telah di serang oleh anjing2 nie... X kisah lah klu cik hani nak bela anjing pun... Utk pengetahuan cik hani... Datok sy dulu pun ada bela 2 ekor anjing tuk menjaga kebun nenas nya... Sy dan family juga pernah mjaga se ekor anak anjing yg kematian ibu nya... Sehingga dewasa.. Alhamdulilah... Klu di jalan raya... Sudah byk kali sy membrek kan kereta supaya tidak melanggar anjing yg sedang melintas.. Kalau kita benci. Sgt. ... Kita tak kan wat benda benda tu... So cik hani.. Ingat lah.. Kita hanya mahu persekitaran yg selamat.. Tak semua melayu mcm cik hani cakap.. Ramai melayu yg kasih kan binatang... Kami org2 melayu cukup cukup bertoleransi terhadap bangsa cik hani ( cina ) sbb tu kami x wat apa2 tindakan..walau pun anjing mereka buat bising... Myalak yalak... Harap cik hani boleh lah bjiran dgn mereka yer...tima kasih..

      Padam
    2. i can see a hypocrite trying to twist the things he said here :)

      Padam
    3. ehhhh jap...u ckp your grandpa bela anjing jaga kebun nanas? and you & your family tolong jaga seekor anak anjing kematian ibu? eh eh...jap...you tgk balik artikel you tulis kat atas,

      "Nasib baik lah melayu memang tidak di boleh kan untuk membela anjing ni. HARAM." <------ you tulis ni kan? kan? kan?

      mana satu ni? hahahaha...nampak sangat kuat putar belit... hehe :P

      Padam
  3. tak perlulah anda menyuruh saya berjiran dgn cina sebab sememangnya saya berjiran dgn cina...LOL...& saya bukan cina...saya Melayu yg beragama Islam...kalau anda marah sekalipun...jgn jadikan anjing tu mangsa...kenapa tidak berbincang dgn pemilik anjing? kenapa harus pilih jalan utk meracun anjing2 yg tak berdosa tu? sebagai manusia, gunalah akal sebaik2nya...akal yg membezakan manusia dgn haiwan...kalau akal tidak digunakan, & kita put the grudge towards the dogs, kita pun sama macam anjing jugak sebab tak guna akal...yg bersalah tu dog owners...not the dogs...anjing tetap anjing & of course dia ada animal instinct...so as a human being you shouldn't behave like animals by putting on a revenge towards them...this is not khalifah all about...most dog owners regard dog as their family member...kalau anda meracun anjing mereka, seolah-olah anda membunuh ahli keluarga mereka...

    look at thing this way...let say yang gigit anak anda tu bkn anjing, tapi anak jiran anda...sampai berdarah tangan anak anda digigit jiran anak anda...adakah anda akan meracun/membunuh anak jiran anda?

    jika tidak, kenapa?

    BalasPadam
  4. adakah banyak kes budak digigit anjing? rasanya dalam kes-kes kecederaan budak peratus digigit anjing sangat lah kecil rasanya tak sampai 0.5% pun....kes budak terlanggar maut oleh bapa/ibu sendiri lagi tinggi, jadi perlukah bunuh saja bapanya? tak kan la mentang-mentang Allah jadikan anjing tiada akal macam manusia, dan tak boleh berkata-kata mudah-mudah je nak khianat anjing, ..anda dan anjing adalah "umat" Allah...
    "Dialah Zat yang menjadikan untuk kamu apa-apa yang ada di bumi ini semuanya." (al-Baqarah: 29)
    "(Allah) telah memudahkan untuk kamu apa-apa yang ada di langit dan apa-apa yang ada di bumi semuanya daripadaNya." (al-Jatsiyah: 13)
    "Belum tahukah kamu, bahwa sesungguhnya Allah telah memudahkan untuk kamu apa-apa yang ada di langit dan apa-apa yang ada di bumi; dan Ia telah sempurnakan buat kamu nikmat-nikmatNya yang nampak maupun yang tidak nampak." (Luqman: 20)

    BalasPadam
  5. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  6. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  7. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  8. Get ur facts rite la bro..bg statistik jumlah kes serangan anjing...n jgn lupa bg juga justifikasi knpa anjing tu menyerang manusia...lps tu tlg tunjukkan nas mana yg melayu x dblhkan bela anjing???harammmm???haram jadah lg org yg dkurniakan akal oleh tuhan menyeksa dan membunuh haiwan dgn kjam cthnyer meracun anjing..n even ur statement sounds biased...for me it sound like lu mempertikaikan ALLAH mencipta anjing..adakah kjadian anjing di muka bumi ini hanya membawa kehancuran dan celaka semata2??xder kebaikan lgsg kah anjing2 ini kpd kita...lu ckp jgn menongkat langit bro...jgn sampai ALLAH TAALA nk tunjuk, anjing yg lu nk racun n kempenkan spy x dbela ni lah yg selamatkan lu or kluarga lu..setiap kejadian tentu ada hikmah dan kegunaan dan kebaikannya...

    so think wise b4 u speak, type n act...bcoz it can show how childish n narrow minded u r hanya dgn membaca statement di atas..

    Owh ya...walaupun cik hani di atas dah tanya, tp wa nk tya jugak lg...kata org melayu HARAM bela anjing tp lu komen kat atas kata datuk lu n family lu pun ada bela anjing dulu....so hows de dog now??lu dah racun ke??n x haram ke lu org bela anjing tu??ke lu org bkn mlyu??n 1 more thing wat happen dgn kempen TAK DIBENaRKAN BELA ANJING lu tu??wat a shame if ppl know pengasas kempen ni pun pnah bela anjing jgk...kalu kempen lu jd la kannnnnnnnn...

    p/s:wa x bela anjing tp wa syg anjing..

    BalasPadam
  9. wow, this guy is a coward...ingatkan hebat sgt siap nak berkempen bagai tapi tak reply sini pun...

    kalau nak reply...reply sini laa...reply juga segala kemusykilan yg diutarakan oleh wardin & nouri tu...yg reply kat my blog buat apa? tak ada kena mengena dgn isu yg dibincangkan di sini. nampak sgt tak matang...haish...

    dah tu tak habis2 sebut pasal melayu bangsa toleran bagai, suruh kenali bangsa melayu...SAYA PUN MELAYU JUGAK LAA...kan dh bagitau kat komen di atas...

    kalau kail panjang sejengkal, lautan dalam jangan diduga...kalau setakat nak putar belit...org bukannya tak dak ilmu tak reti nak pikir bila baca artikel & komen anda yg nampak bercanggah...

    kalau rasa hebat sgt...sila jawab komen wardin & nouri sekali...plus...your article ni di'share' di facebook & ramai yg dah baca & meninggalkan komen yg rasanya anda pun tak sanggup baca...

    saya cabar anda melaksanakan kempen 'tak dibenarkan bela anjing' yg anda suggest tu...saya nak tgk NGO mana & menteri mana yg akan sokong anda...

    hopefully you won't embarrass yourself...haha!

    BalasPadam
  10. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  11. baca ni...from JAIS

    http://www.jais.gov.my/rnd/2013/April/MaklumbalaspegangAnjing.pdf

    BalasPadam